Avagy, hogyan gyűjts ügyfélvéleményt nyomulás nélkül elérve, hogy a címzettek örömmel nyugtázzák terméked, szolgáltatásaid előnyeit, s kényelmét?
Egy igazi vállalkozó szívesen büszkélkedik azzal, milyen remek véleménnyel vannak ügyfelei a cégéről. Ezért oda is írják mindenhova, ahova csak lehet. Mások nem kezelik ezt ugyanígy, mondván jó bornak nem kell cégér. Nekik persze nincs igazuk.
Szeretnél gyűjteni jobbnál jobb véleményeket, de valahogy nehéz nekifutni? Azt gondolod, hogy szekálásként fogják értékelni kérésedet a vevők, ügyfelek? Cikinek érzed, vagy inkább tapasztaltad, hogy sokan nem szeretnek ilyen véleményeket írogatni? Képzeld el, én korábban hallottam olyan véleményt erről, hogy vannak, akik azért nem ajánlanak tovább, mert szolgáltatásod jó! Inkább megtartják magunknak az infót, nehogy a versenytársuk is rád akadjon. Hát, erre varrj gombot!
Mindenesetre az ügyfélvélemények fontosak. S nem csak azért, mert kiírhatod honlapodra, hogy Gipsz Jakab éppen milyen véleménnyel van rólad és cégedről. Ez a hab a tortán! Emellett azonban kérdezhetsz olyan dolgokat, amelyek hasznosak. Például megkérdezheted partneredtől, vásárlódtól, hogy mit tehetnél azért, hogy legközelebb még elégedettebb legyen?
Egy ilyen felmérésben nem csak a jó dolgokról érdemes kérdezősködni, hanem olyan részletek felől, amelyekkel,.. hát, nem biztos, hogy elégedett volt ügyfeled. Az ilyen kérdésekre adott válaszok birtokában arra koncentrálhatsz, hogy javíts a dolgokon.
De hogyan lehet a véleménykérést anélkül kivitelezni, hogy e-mailben vagy telefonon akár többször kellene megkeresned, emlékeztetned partneredet, vevődet?
A weboldalad teljesen jó eszköz erre. Egy honlap nem csak publikus oldalakat tartalmaz, hol van az megírva, hogy minden aloldalt el lehet érni a főmenüből? Ha létrehozol egy eldugott aloldalt, ami tartalmaz egy űrlapot, senki más nem talál rá, csak akiknek elárulod a konkrát webcímet. Az űrlap rákérdez bizonyos dolgokra, a címzett beleírja a választ és egyetlen gombnyomással elküldi az információkat hozzád… - hát nem elegáns?
De miért is írná bele? Természetesen, mert meghívod. Azért legtöbbször abból indulunk ki, hogy a megrendelő, vevő igenis elégedett. Ha futószalagon gyártod az elégedetlen partnereket, akkor nyilván nagyobb gondod lehet annál, mint hogy elkérd a vevővéleményeket…
Szóval küldesz egy szép e-mailt a partnernek, aki éppen igénybe vette szolgáltatásodat vagy megvette termékedet, és megkérdezed hogyan volt megelégedve a kiszolgálással. Vagy a szolgáltatás részleteivel. Beleírhatod a konkrét webcímet az e-mailbe, illetve ha rákattint, már nyílik is a böngészője, és megjelenik orra előtt a véleménykérő lap.
Kérdezhetsz ilyeneket:
- Hogyan volt megelégedve a kiszolgálással általában?
- Hogyan volt megelégedve a szakmaisággal?
- Kapott tanácsokat, amelyek segítettek a választásban?
- Hogyan volt megelégedve a kiszolgálás gyorsaságával, kényelmével?
- Mit tehetnél azért, hogy legközelebb még elégedettebb legyen?
- Hogyan ajánlana bennünket másoknak?
Érdemes pontosan fogalmazni.
Korábbi partnerünknél elhelyeztünk egy ilyen űrlapot és mellé írtuk a kérdést. Véletlenül így került oda ez a kérdés: „- Hogyan ajánlana bennünket?” - A válaszok sorban ilyenek és hasonlóak voltak: „- Nagyon.”
Mondanom sem kell, ezzel nem mentünk sokra. Azonban korrigáltuk a kérdést így: „-Milyen szavakkal ajánlaná szolgáltatásunkat barátjának, ismerősének?” - s erre már sorban érkeztek az értékelhető válaszok.
Mire használhatsz még hasonló módszert?
Ha éppen tervezel egy új szolgáltatást vagy a korábbiak továbbfejlesztését, esetleg új terméket, egyszerűen megkérdezheted korábbi vevőidet, partnereidet, mi a véleményük terveidről... Szeretnéd honorálni?
Az ügyfélvélemények nem szívesség kategória. Képzeld azt, hogy korábban megdolgoztál azért, hogy ügyfeled elégedett legyen. Persze, ő fizetett érte és ezzel talán kvittek is lennétek. Vagy mégsem? Egy igazán lelkes és lelkiismeretes piaci szereplő kicsit mindig többet ad, mint amiért pénzt kér. Furán hangzik?Ennek ellenére vannak esetek bőven, amikor illik honorálni a véleményeket. Akár promótálhatod is:
„Ha elküldi véleményét, vagy felhívja figyelmünket arra, mivel tehetünk többet elégedettségéért, akkor személyre szabott kupont küldünk Önnek!” - főleg boltokban, nagyobb forgalmú helyeken érdemes bevetni.
Neked is lesz egy rakás ügyfélvéleményed nemsokára?
Képzeld el, van két bolt, egyforma kínálattal, egyforma árakkal. Az egyik boltban morcos eladó ül, a másik boltban mosoly fogadja a vevőt. Mindketten ugyanazt árulják, mégis, melyikben lesz elégedettebb a vevő? Ugye, hogy abban, amelyikben mosolyt is kap az áruval együtt. Pedig a pénzt csak az áruért fizeti, a mosoly csak ráadás. Hiszen a morci eladó is teljesítette a pénzért árut cserét korrekten, de a másik valami pluszt is adott mellé.
Ha Te is adsz valami pluszt a csere mellé, nyugodt szívvel kérhetsz véleményt cserébe, hiszen alapvetően túlteljesítetted a korrekt cserét. Te is így gondolod?